Startpagina   Help Inloggen Registreren  
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: We hebben ook een hyves: http://carfriends.hyves.nl/
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Auto invoeren vanuit buitenland.  (gelezen 494 keer)
1985
Administrator
Forum Fossiel

Geslacht: Man

« Gepost op: september 14, 2009, 08:37:23 am »

Hierbij een kleine how to over het invoeren van buitenlandse auto's naar Nederland.

Citaat van: Tigra1981;2945
Hieronder een beschrijving hoe het in z'n werk gaat om een auto in te voeren vanuit het buitenland.

We hebben zo goed mogelijk beschreven hoe het in z'n werk gaat, dan heeft iemand anders er wie weet ook nog wat aan. We hebben hem vanuit Belgie ingevoerd, maar vanuit Duitsland zal het niet anders zijn.

Hoor vaak dat veel mensen denken dat er veel "romp slomp" omheen is. Dit valt echter reuze mee. Hebben zelf onze Astra OPC ingevoerd. Hieronder de uitleg hoe wij het gedaan hebben. Misschien handig voor iemand die het ook van plan is?

Ben naar de RDW geweest voor het inschrijven van de auto, APK, en afrekenen bij de douane.Het is allemaal reuze meegevallen, wij hadden een afspraak gemaakt voor s'middags, in de ochtenduren kun je er zonder afspraak terecht.

We moesten eerst ons melden aan de balie bij de RDW, werden na enige tijd geroepen en hebben de papieren af moeten geven - Het Belgisch inschrijvingsbewijs van de auto
- CVO, is een technisch document van de auto waar alles op staat zoals gewicht enz enz.
( is niet verplicht maar wel beter, anders moet de auto gewogen worden kost 40 euro.)
- Rijbewijs.
Moesten daarna enige tijd wachten terwijl de documenten in orde werden gemaakt.

Werden toen geroepen door de APK keurmeester ( hele aardige kerel trouwens ), konden toen de auto naar binnen
rijden. De auto werd goed nagekeken door de man, eigenlijk gewoon een APK. Nog een hele tijd staan te praten met deze persoon over van alles en nog wat. Heeft me nog op een puntje gewezen voor op te letten bij een Astra G
in het algemeen. Ophangpunt van de motor waar ze vaak slecht zijn ( roest als je er niets aan doet gaan ze hier doorroesten en is het APK afkeur, zal hier binnekort een keertje een foto van maken waar het zit )
Auto werd overigens goedgekeurd, en kreeg nog te horen dat de auto in hele goede staat was

Daarna terug naar de receptie, even gewacht en toen de benodigde papieren gekregen.
Toen naar de douane ( heel handig zaten in hetzelfde gebouw, loket ernaast )

Had eigenlijk hier van tevoren een papier in moeten vullen aangifte BPM, dit wist ik niet.
Het formulier is zo te downloaden van de site van de douane. Heb dit toen maar ter plekke ingevuld.
Papieren die je bij de douane nodig hebt:
- Papieren die we gekregen hadden bij de RDW
- Aangifte BPM
- Aankoopsbewijs auto, het bewijs dat jij de auto hebt gekocht, moeten ook de persoongegevens op staan van de
vorige eigenaar, dus adres en alles. ( heel belangrijk is sinds 22 oktober 2008 verplicht )

Zij gaan dan met behulp van een programma de BPM bepalen die je moet betalen voor het invoeren.Ze lopen nog een rondje om de auto en kijken er in of hij nog extra's heeft zoals niet standaard lederen bekleding of navigatie e.d. Dit moet je dan extra betalen, maar dit is tientjes werk. Als je heel veel hebt wordt het natuurlijk duur.
Daarna heeft hij alles uitgerekend, en moest ik betalen. Wel opletten dat hij het goede type auto voor zich heeft.Hij dacht in eerste instantie dat we de OPC turbo hadden, hadden we heel wat meer moeten betalen.Daarna het rest-BPM bedrag betaald en waren we klaar. Je kunt niet contant betalen, alleen met de pin of een overschrijving.

Het heeft ons het volgende alles bijelkaar gekost:
- eendagskenteken is voor niets.
- eendagsverzekering 55 euro
- inschrijven RDW en APK 125 euro
- Rest BPM, dit kun je narekenen op http://www.autoweek.nl of op de site van de ANWB. ( dit klopt heel aardig op een paar tientjes na, ligt ook aan de extra's die je erop hebt.

Al met al valt het reuze mee en zijn we een ervaring rijker. Voor ons in ieder geval was het zeker de moeite waard om deze auto in te voeren. Mischien bij de volgende auto ( vervanger van ons opel corsaatje swing ) doen we het weer als het zich loont.

Hoop dat we hiermee wat meer duidelijkheid hebben gegeven over het invoeren van een auto uit het buitenland.
Het enige wat eigenlijk wat moeilijker is om de auto hier te krijgen. Hier zijn 3 opties voor namelijk:
- autoambulance
- met garageplaten ( groene platen, maar die hebben de meeste niet )
- Of de eigenaar van de auto moet hem willen brengen, zo hebben wij het gedaan.

Gr. Ron en Ivonne

Deze informatie komt van tigrateam.nl en is door rob en ivonne opgesteld.  perfect

Mods die altijd gelijk hebben: IS NOOIT GRAPPIG knipoog

http://carfriends.hyves.nl/
babsvw
Forum Fossiel

Geslacht: Vrouw

Forum junkie

« Antwoord #1 Gepost op: september 21, 2009, 10:25:15 am »

Even kleine aanvulling :

U moet aangifte doen en bpm betalen in de volgende gevallen:
•U koopt in het buitenland een personenauto of een motor. U wilt de auto of motor gebruiken op de openbare weg in Nederland.
•U koopt (in Nederland of in het buitenland) een bestelauto en u voldoet niet aan de voorwaarden van de ondernemersregeling.
•U bouwt een bestelauto om tot personenauto. U wilt hiermee gaan rijden op de openbare weg in Nederland.
•U hebt een personenauto, motor of bestelauto (in gebruik genomen op of na 1 juli 2005) met een buitenlands kenteken.
•U hebt in het buitenland een personenauto, bestelauto of motor met een buitenlands kenteken geleend, gehuurd of geleaset en u wilt hiermee langer dan 14 dagen gebruikmaken van de openbare weg in Nederland.
(Bron: website Douane)

Dus oudere auto invoeren geen bpm betalen  glimlach

Ben met mijn broertje mee geweest zijn bus invoeren (vw transporter uit 1981)

Tevens is apk keuring door rdw niet verplicht mag ook bij apk keuringstation.

Tenminste houdbaar tot:zie onderzijde bodemplaat...
pegasus
Weet de weg

« Antwoord #2 Gepost op: september 21, 2009, 04:22:37 pm »

Uhm, maar wat bedoel je met oudere auto's geen bpm???

Het is toch nog altijd zo dat er een rest bedrag bpm betaald moet worden, ik dacht minimaal 10% van de totale bpm.

Maar kan het natuurlijk mis hebben.

Hier nog even een website die je kan/moet gebruiken voor vaststellen van de te betalen bpm.

http://www.autotelex.nl/autoimport
babsvw
Forum Fossiel

Forum junkie

« Antwoord #3 Gepost op: september 21, 2009, 07:34:40 pm »

Uhm, maar wat bedoel je met oudere auto's geen bpm???

Het is toch nog altijd zo dat er een rest bedrag bpm betaald moet worden, ik dacht minimaal 10% van de totale bpm.

Maar kan het natuurlijk mis hebben.

Hier nog even een website die je kan/moet gebruiken voor vaststellen van de te betalen bpm.

http://www.autotelex.nl/autoimport

•U hebt een personenauto, motor of bestelauto (in gebruik genomen op of na 1 juli 2005) met een buitenlands kenteken.

Die ouder zijn geld het dus niet voor  glimlach

pegasus
Weet de weg

« Antwoord #4 Gepost op: september 22, 2009, 07:25:09 pm »

Oke, zou jij dan voor mij een golf 5 gti van de 5e maand van 2005 voor me kunnen ophalen en zorgen dat ik alleen de kenteken kosten en de keuring hoef te betalen???

Nee maar effe zonder gekheid, denk dat het gaat als je dus b.v. in duitsland woont en daar dus een auto op je naam hebt staan, dus je eigen kenteken daar hebt.
Heb begrepen dat je dan idd geen pbm hoeft af te dragen als je in nederland komt wonen en je auto mee wilt nemen.

Maar ik zal het nog even nazoeken, ben namelijk zelf met het een en ander bezig en als het waar is wat je zegt ben ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel blij 
1985
Administrator
Forum Fossiel

« Antwoord #5 Gepost op: september 22, 2009, 07:27:27 pm »

Oke, zou jij dan voor mij een golf 5 gti van de 5e maand van 2005 voor me kunnen ophalen en zorgen dat ik alleen de kenteken kosten en de keuring hoef te betalen???

Nee maar effe zonder gekheid, denk dat het gaat als je dus b.v. in duitsland woont en daar dus een auto op je naam hebt staan, dus je eigen kenteken daar hebt.
Heb begrepen dat je dan idd geen pbm hoeft af te dragen als je in nederland komt wonen en je auto mee wilt nemen.

Maar ik zal het nog even nazoeken, ben namelijk zelf met het een en ander bezig en als het waar is wat je zegt ben ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel blij 

graag ff je uitkomst posten  glimlach knipoog

Mods die altijd gelijk hebben: IS NOOIT GRAPPIG knipoog

http://carfriends.hyves.nl/
babsvw
Forum Fossiel

Forum junkie

« Antwoord #6 Gepost op: september 22, 2009, 07:39:47 pm »

http://www.importautos.nl/autos/details/529275?page=14

bekijk deze maar eens

nog wel rest waarde bpm op zal even kijken hoe dat precies zit  glimlach

of wachten tot : •De BPM wordt afgebouwd en op termijn (2018) afgeschaft
« Laatste verandering: september 22, 2009, 07:44:30 pm door babsvw » Gelogd

babsvw
Forum Fossiel

Forum junkie

« Antwoord #7 Gepost op: september 22, 2009, 08:18:34 pm »

http://www.importautos.nl/autos/details/529275?page=14

bekijk deze maar eens

nog wel rest waarde bpm op zal even kijken hoe dat precies zit  glimlach

of wachten tot : •De BPM wordt afgebouwd en op termijn (2018) afgeschaft

eerder stond er heel mooi percentage overzichtje op rdw website.....
maar die kan ik nu niet weer vinden ?
zoek morgen nog wel even en anders ga ik bellen met de douane hoe het zit met autos van
voor 1 juli 2005 lekker duidelijk allemaal dit echt Nederland  boos

pegasus
Weet de weg

« Antwoord #8 Gepost op: september 22, 2009, 10:33:32 pm »

zoek hier eens op bij google:

BPM calculator

Wat ik nu zo heb kunnen vinden geld dat wat jij zegt dus voor eeb bestelauto die dus ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden voor het uitvoeren van werkzaamheden door een bedrijf wat staat ingeschreven bij de kamer van koophandel.(let op wat dus onder deze type autos valt)

Voor personen auto's geld dus nog steeds de bpm verminderd met een bepaald percentage per maand vanaf de datum eerste toelating.

Of met een tegen bewijs regeling(als je een auto wil importeren met schade of een hogere afschrijving)

Heb even een berekening gemaakt met een golf 6 1.4 tsi van 9-2008 met schade aan de deur.

De auto staat in duitsland te koop voor 8950 euro.
Uiteindelijk kom je met een tegen bewijs regeling op een rest bpm van 3500 euro(door de schade, tegenbewijs regeling)

Maak je deze berekening voor een schade vrije golf 5 1.6 fsi uit 5-2005 voor 10000, kom je op ongeveer 2000 euro bpm, dus zo invoeren zonder tegen bewijs.

Dat is de info die ik heb kunnen vinden, maar zal als ik wat meer tijd heb wat meer gaan zoeken.

Verder verwijs ik nog een keer naar www.autotelex.nl
babsvw
Forum Fossiel

Forum junkie

« Antwoord #9 Gepost op: september 23, 2009, 07:48:23 am »

zoek hier eens op bij google:

BPM calculator

Wat ik nu zo heb kunnen vinden geld dat wat jij zegt dus voor eeb bestelauto die dus ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden voor het uitvoeren van werkzaamheden door een bedrijf wat staat ingeschreven bij de kamer van koophandel.(let op wat dus onder deze type autos valt)

Voor personen auto's geld dus nog steeds de bpm verminderd met een bepaald percentage per maand vanaf de datum eerste toelating.

Of met een tegen bewijs regeling(als je een auto wil importeren met schade of een hogere afschrijving)

Heb even een berekening gemaakt met een golf 6 1.4 tsi van 9-2008 met schade aan de deur.

De auto staat in duitsland te koop voor 8950 euro.
Uiteindelijk kom je met een tegen bewijs regeling op een rest bpm van 3500 euro(door de schade, tegenbewijs regeling)

Maak je deze berekening voor een schade vrije golf 5 1.6 fsi uit 5-2005 voor 10000, kom je op ongeveer 2000 euro bpm, dus zo invoeren zonder tegen bewijs.

Dat is de info die ik heb kunnen vinden, maar zal als ik wat meer tijd heb wat meer gaan zoeken.

Verder verwijs ik nog een keer naar www.autotelex.nl

ben het met je eens heb verder ook niet zoveel info kunnen vinden, behalve dat autos ouder ls 25 jaar wel bpm vrij zijn  glimlach

sebastiaan-vw
Weet de weg

vw über alles

« Antwoord #10 Gepost op: mei 23, 2010, 10:32:59 pm »

25 jar en oudre geen bpm of rest waardebpm meer invoeren is een eitje kan iedereen

vw über alles
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: